tisdag 18 november 2008

Man vill ha sin bit av kakan men man vill äta den med.


Det är snart jul, faktiskt.

Jag passar på att äta mycket onyttigt för att samla på mig extra sälspäck så att jag klarar den efterlängtade vintern. Jag har sedan flera år tillbaka gett upp tanken på en vit jul utan ser istället fram emot ordentligt med snö i Idre i februari så att jag på min blåa snowboard kan susa ner för backarna och frysa om fingrarna. Men jag ska inte gå händelserna i förväg, först ska det vankas julstök och Lucia (åh!) och förhoppningsvis massor av lussebullar, glögg och pepparkakor. Jag har som synes redan börjat med det sistnämnda, i mängder.

På tal om ingenting och allt så är det inte det lättaste att somna om nätterna och ännu svårare att komma upp på mornarna, för att det är så otäckt kallt överallt utom just under mitt täcke. Igårkväll/-natt när jag inte kunde sova så tänkte jag på ett tips jag fått av några vänner, de sa att jag skulle tänka "MÖRKER!" så skulle det gå fort att somna. Well, riktigt så enkelt tyckte jag inte att det var. Som den fotonörd jag är så tänkte jag om det i datorns gråskala som går mellan 0 och 255 där 0 är helt svart och 255 således är helt vitt. Vad är mörker då? Är det 0, eller 10 eller kanske till och med 25? Och när övergår ljust till mörkt, för om man minskar med ett nyans-steg i taget så är det ju antingen ljusare eller mörkare än det förra, men hur ligger det till på skalan? Går gränsen ljust/mörkt verkligen på mitten eller är det någon slags mitt-etapp med grå sörja som varken är ljus eller mörk?

Det är sådant, bland annat, som håller mig vaken. Är det någon som har förslag på en alternativ lösning så att jag får min skönhetssömn kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar