torsdag 18 december 2008

Om mod.

Wikipedia:
Mod är en personlig egenskap. En modig person handlar i överensstämmelse med sina övertygelser och önskningar, även vid risk för negativa konsekvenser mot det egna jaget. Mod betraktas av många som en moraliskt eftertraktansvärd egenskap, en dygd.

Mod är att vara rädd men övervinna rädslan för att göra det som ska göras. Mod stärker individens självkänsla och hjälper personen att övervinna sin rädsla genom exponering. Se även civilkurage.


Mycket kretsar kring mod och mod är viktigt. Om ingen vågade så skulle allting se likadant ut i all evighet. Så kan vi inte ha det, så därför måste man våga. Inte övermodig, inte feg, utan lagom mycket mod. Det är bra.

Jag måste jobba på att våga. En sådan simpel sak som att inte våga skrika "frys" i en dramalek avspeglar sig i större sammanhang. På mig, på vänner, på mänskligheten. Man kan tydligt se att viljan att våga finns inom var och en av oss men att den alltför ofta stannar i vilje-stadiet och aldrig släpps lös i handling. Man vågar inte släppa den fri, av rädsla för vad andra ska tycka.

Rädslan, ja. Ångestfylld andning och kittlande mage. Om det finns ett rätt sätt så är det inte att vända bort blicken. Det var vad jag gjorde, av rädsla för vad andra ska tycka.

2 kommentarer:

  1. Ojoj, jag tror jag anar?
    Lördag anna, lördag. Då pratas vi?
    <3

    SvaraRadera
  2. Vad vet du som inte jag vet? Jag syftade mest på mod i allmänhet, det är mest bara de tre nedersta raderna som är "riktade".

    Lördag kommer att bli awesome. Du, jag och gröna lund!

    SvaraRadera