onsdag 4 mars 2009

I dina ögon.

Allt det fina ligger i betraktarens ögon. Så sägs det. Med misstänksamma ögon stirrar jag på mig själv i spegeln, blänger, sneglar och glor. Undrar vem som betraktar mig och ser allt det fina. För om jag ser fina saker i så många, så mycket, då måste det finnas fina saker att se i mig med. Jag menar inte på utsidan, jag syftar på insidan. Vem betraktar min insida, vem är det som ser allt det där som jag håller inom mig? Kan man se någon annan människas insida utifrån? Jag ser på bilder, blickar in i uttryckslösa ögon på dataskärmen, mina egna ögon. Vad avslöjar dem? Hur mycket vet ni, och vad är det ni bara gissar er till?

Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag bara se på mig själv så som jag alltid gjort. Jag ser hon den där fega och tillbakadragna tjejen som hellre står över något roligt än tar för sig. Jag lever inte i nuet, som jag försökt inbilla mig så länge. Jag lever i dået, kommer på allt för sent. Så skulle jag sagt, och det där borde jag ha gjort. Jag ser en tjej som har svårt att gå vidare och som ältar småsaker i oändlighet. Jag ser en tjej som inte vågar visa hur stolt hon blir då hon lyckas med något. Jag ser en tjej som förmodligen kommer att tveka länge innan hon publicerar det här inlägget.

Men det är inte jag som är betraktaren, det är ni. Du och du och du. Och nu ber jag er att skriva en kort rad om det ni ser.

5 kommentarer:

  1. Jag ser en tjej som är blyg, men vågade öppna sitt hem för mig och fick mig att skratta och vara glad en hel helg. Jag trivdes med dig. :)

    SvaraRadera
  2. Jag ser en klok tjej som verkligen kan sätta ord på sina tankar. jag känner dig inte, men intrycket av dig har aldrig varit negativt. Jag tror också att man kan se en del av insidan på utsidan. Det märks ändå om det man utstrålar är äkta. Fast kanske måste man själv ha upplevt hur det är att le trots att man egentligen vill brista i gråt, för att kunna se när det inte är äkta.

    SvaraRadera
  3. Min älskade väääään. Jag ser rädsla och sorg, glädje och hopp. Dolt och synligt. Jag ser något skört och något ännu vackrare. Jag ser DIG. Inbillar jag mig iallafall. Tror jag. Hoppas jag.

    SvaraRadera
  4. Jag ser någon som är tom men ändå fylld till bredden, jag ser någon som kan influeras och inte inser hur mycket hon inspirerar, jag ser någon som tar emot men ger mer tillbaka.
    Ibland vet jag inte vad jag ser, ibland tror jag att du döljer det jag borde se.
    Jag ser svart mot vitt, alltid två sidor av allt, varken det ena eller det andra, och inte heller en blandning, men båda. Men mest ser jag styrka. Hur lyckas du vara så glasklar, nästan självklar, och ändå så dold, oförutsägbar? Ibland en ängel och ibland sticker djävulshornen upp. Ibland Kleopatra, ibland Hades själv..
    hmm, ska jag skriva en bok?
    Men det som man alltid vet är i alla fall att du är helt fantastisk, vilken sida du än väljer, vilket humör du än är på.
    Juste, bara det sista: jag ser någon som kankse borde sätta sig själv i första hand för en gångs skull.

    SvaraRadera