torsdag 31 december 2009

Om vikt.

Jag vägde mig idag för första gången på typ ett år. Lite oroligt satte jag först ena och sedan andra foten på vågen, det är ju så man gör. Siffrorna började ticka uppåt och stannade så småningom. Just där och då tänkte jag mest att "jaha, ser man på", men nu såhär i efterhand blir jag nästan rädd. Fan vad jag har gainat, och ändå känner jag mig nästan smalare än förut. Jag förstår att folk jojo-bantar, räknar kalorier och går på dieter, siffror gör en ju sjuk i huvudet. Vad vi borde lära oss är att siffrorna bara är information, och det är upp till var och en att tolka informationen som han eller hon vill. Att vågen visar ett kilo mindre än sist behöver inte betyda att man känner sig finare. Och tvärt om. Det var inte riktigt det här jag hade tänkt skriva från början, men det låter ju rätt bra trots allt. Som om ni inte redan visste. Det får duga såhär.

1 kommentar:

  1. Jag är i precis samma tankar, jag har inte heller vägt mig på flera, flera månader - just för att jag inte vågar. För egentligen spelar det väl ingen roll alls så då blundar jag för det hellre.

    SvaraRadera